Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017

Τώρα ανακάλυψαν όλοι, ότι οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ τελικά ΔΕΝ έπαιρναν μέρισμα !

Ε, ας πρόσεχαν. Ας μιλούσαν, ας διέλυαν τη λάσπη. Η ευθύνη ανήκει αποκλειστικά στη διοίκηση των ιδιωτών, η οποία δεν απαντούσε σε τίποτε! Άφηνε να...
"διαρρέει" ό,τι ήθελε ο καθένας. Αν ρωτούσε καποιος 100 Θεσσαλονικείς "πόσα νομίζεις ότι κερδίζει κάθε ένας από τους 2.000 μετόχους του ΟΑΣΘ", οι 90 θα έλεγαν "ε, καμιά 'κατοστή χιλιάδες το χρόνο", όταν η αλήθεια είναι, ότι δεν κέρδιζαν ούτε χίλια ευρώ το χρόνο (μετά το ΤΣΑ και τους φόρους) ! Ε, ποιός φταίει για αυτό; Η κοινή γνώμη ή η μυστικοπάθεια των διοικούντων τον ΟΑΣΘ και η ραθυμία τους; Βολεύτηκαν στις καρεκλίτσες και νοιάζονταν μόνο για διορισμούς. Την ίδια ώρα, η προπαγάνδα αλώνιζε αναπάντητη.


Νέα ερώτηση για το ζήτημα των μικρομετόχων του ΟΑΣΘ κατέθεσε η ανεξάρτητη βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης Κατερίνα Μάρκου προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, με αφορμή τα στοιχεία που αναφέρονται σε απάντηση της Διοίκησης του ΟΑΣΘ στην ερώτηση που είχε καταθέσει στις 3 Οκτωβρίου.

Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει με κάποιους πρόχειρους υπολογισμούς, μεταξύ άλλων, ότι το μέσο μηνιαίο μέρισμα ανά μέτοχο (2.000 μέτοχοι), είναι 500 ευρώ, για δε τους μικρομετόχους, το μέρισμα ανά 1/4 μετοχής είναι 590 ευρώ και ανά 1/8 μετοχής είναι 295 ευρώ το μήνα. Επί αυτού του ποσού, πλήρωναν σε κρατήσεις (φόρο εισοδήματος, εισφορές στον ΟΑΕΕ, με υποχρεωτική ασφάλιση ως μέτοχοι κ.α.) περίπου τα μισά. Ήδη δε έχουν φορολογηθεί για αναλογούντα μερίσματα του 2016 τα οποία όμως ποτέ δεν εισέπραξαν.

Σύμφωνα πάλι με τα ίδια στοιχεία, τα τελευταία 27 χρόνια (1990-2016), μόνο τα 324 εκ. ευρώ από τα 2,024 δις που έδωσε το Δημόσιο στον ΟΑΣΘ πήγαν ως μέρισμα στους μετόχους. Δεν αναφέρεται, όμως, πουθενά για ποιο λόγο διατέθηκε το υπόλοιπο 1,7 δις., πχ. ούτως ώστε να αντισταθμιστεί η απώλεια εσόδων του Οργανισμού από τη διατήρηση του κομίστρου σε χαμηλά επίπεδα στο πλαίσιο της άσκησης κοινωνικής πολιτικής από το κράτος.

«Σίγουρα, η αναφορά σε 324 εκ. ευρώ σε 27 χρόνια δημιουργεί μεγαλύτερη εντύπωση από τα 295 ευρώ το μήνα, σε μια προσπάθεια να ενισχυθεί η αντίληψη ότι οι μέτοχοι συλλήβδην του ΟΑΣΘ κερδοσκοπούσαν εις βάρος του Δημοσίου και να δικαιολογηθεί με τον τρόπο αυτό η ‘’απαλλοτρίωση’’ ουσιαστικά της περιουσίας τους» επισημαίνει η βουλευτής. «Παρά την ιδιαίτερα κατατοπιστική «διατριβή» της νέας Διοίκησης του ΟΑΣΘ σε θέματα εταιρικής διακυβέρνησης, ο κόσμος γνωρίζει ότι η εξουσία ενός μικρομετόχου, που δεν κατέχει καν άρτια μετοχή, να συγκαλέσει Γενική Συνέλευση και να ελέγξει τη Διοίκηση για πράξεις και παραλείψεις είναι εν τοις πράγμασι ανύπαρκτη».

Ρωτά, λοιπόν, τον αρμόδιο υπουργό:

- για ποιο λόγο κατεβλήθη στο διάστημα 1990-2016 στον ΟΑΣΘ το υπόλοιπο ποσό του 1,7 δις και σε τι ποσοστό αφορά την κάλυψη της απώλειας εσόδων του ΟΑΣΘ από την εφαρμογή χαμηλότερων τιμών στα κόμιστρα;

- Αν γνωρίζει σε τι ύψος ανέρχεται τελικά το μέρισμα που λαμβάνουν οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ, κατόπιν των διαφόρων κρατήσεων, ασφαλιστικών, φορολογικών και άλλων;
- Από τότε που ανέλαβε η νέα Διοίκηση του ΟΑΣΘ, σε τι ύψος ανέρχονται τα έσοδα και οι δαπάνες του Οργανισμού; Επαρκούν τα τακτικά έσοδα του ΟΑΣΘ από την πώληση των εισιτηρίων για την κάλυψη των δαπανών και αν όχι, με ποιους πόρους καλύπτεται η διαφορά;

Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της ερώτησης καθώς και η απάντηση της Διοίκησης του ΟΑΣΘ στην υπ' αρ. 53/3-20-2017 ερώτηση της κ. Μάρκου με θέμα "Τί θα γίνει με τους μικρομετόχους του ΟΑΣΘ;".


15/11/2017
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
ΘΕΜΑ: Διευκρινίσεις σχετικά με την απάντηση της Διοίκησης του ΟΑΣΘ για τους μικρομετόχους
Με βάση τα στοιχεία που αναφέρονται στην απάντηση της Διοίκησης του ΟΑΣΘ [αρ. πρωτ. 11029/27.10.2017] στην ερώτησή μου σχετικά με τους μικρομετόχους του ΟΑΣΘ [53/3-10-2017] και με κάποιους πρόχειρους υπολογισμούς, τα 324 εκ. ευρώ μέρισμα που έχουν διανεμηθεί από το 1990 ως το 2016 αντιστοιχούν σε περίπου 1 εκ. ευρώ μέρισμα το μήνα.
Το μέσο μηνιαίο μέρισμα ανά μέτοχο (2.000 μέτοχοι), είναι 500 ευρώ και ανά μετοχή (424 άρτιες) είναι 2.358,50 ευρώ. Για δε τους μικρομετόχους, το μέρισμα ανά 1/4 μετοχής είναι 590 ευρώ και ανά 1/8 μετοχής είναι 295 ευρώ το μήνα. Επί αυτού του ποσού, πλήρωναν σε κρατήσεις (φόρο εισοδήματος, εισφορές στον ΟΑΕΕ, με υποχρεωτική ασφάλιση ως μέτοχοι κ.α.) περίπου τα μισά. Ήδη δε έχουν φορολογηθεί για αναλογούντα μερίσματα του 2016 τα οποία όμως ποτέ δεν εισέπραξαν. Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και το 2017.
Αυτό είναι το "αστρονομικό" μέρισμα που λάμβαναν οι μικρομέτοχοι του ΟΑΣΘ κάθε μήνα. Σίγουρα, η αναφορά σε 324 εκ. ευρώ σε 27 χρόνια δημιουργεί μεγαλύτερη εντύπωση από τα 295 ευρώ το μήνα, σε μια προσπάθεια να ενισχυθεί η αντίληψη ότι οι μέτοχοι συλλήβδην του ΟΑΣΘ κερδοσκοπούσαν εις βάρος του Δημοσίου και να δικαιολογηθεί με τον τρόπο αυτό η ‘’απαλλοτρίωση’’ ουσιαστικά της περιουσίας τους.
Για παράδειγμα, αν τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής του νέου Προέδρου, που θα καλύπτει ο ΟΑΣΘ, είναι 500 ευρώ το μήνα, θα μπορούσε κάποιος να πει ότι στοιχίζει στον Οργανισμό σχεδόν δύο φορές το μέρισμα ενός μικρομετόχου ενώ, σε 27 χρόνια, θα έχει στοιχίσει πάνω από 160.000 ευρώ. Αυτού του είδους οι συγκρίσεις μπορεί να προκαλούν αίσθηση αλλά είναι εν τέλει αδόκιμες.
Σύμφωνα πάλι με τα ίδια στοιχεία, τα τελευταία 27 χρόνια (από το 1990 μέχρι το 2016), μόνο τα 324 εκ. ευρώ από τα 2,024 δις που έδωσε το Δημόσιο στον ΟΑΣΘ πήγαν ως μέρισμα στους μετόχους. Δεν αναφέρεται, όμως, πουθενά που διατέθηκε το υπόλοιπο 1,7 δις. Για παράδειγμα, αν διατέθηκε ούτως ώστε να αντισταθμιστεί η απώλεια εσόδων του Οργανισμού από τη διατήρηση του κομίστρου σε χαμηλά επίπεδα στο πλαίσιο της άσκησης κοινωνικής πολιτικής από το κράτος.
Παρά την ιδιαίτερα κατατοπιστική «διατριβή» της νέας Διοίκησης του ΟΑΣΘ σε θέματα εταιρικής διακυβέρνησης, ο κόσμος γνωρίζει ότι η εξουσία ενός μικρομετόχου, που δεν κατέχει καν άρτια μετοχή, να συγκαλέσει Γενική Συνέλευση και να ελέγξει τη Διοίκηση για πράξεις και παραλείψεις είναι εν τοις πράγμασι ανύπαρκτη.
Θα έπρεπε λοιπόν οι μικρομέτοχοι από τη μία να είναι αναγκαστικοί μέτοχοι του ΟΑΣΘ και να έχουν όλες τις ευθύνες που τους αποδίδει η νέα Διοίκηση, π.χ. να κυνηγούν τη διοίκηση για τις απλήρωτες εισφορές στο ΙΚΑ, και από την άλλη να μην έχουν κανένα κέρδος, αφού τα έσοδα του Οργανισμού, λόγω και της μειωμένης τιμής των εισιτηρίων, ήταν λιγότερα από τα έξοδα.
Επειδή πιθανόν η Διοίκηση του ΟΑΣΘ να μην είναι ενημερωμένη ότι οι εκπρόσωποι του ελληνικού κοινοβουλίου ενημερώνονται επισήμως δια των μέσων κοινοβουλευτικού ελέγχου, όπως είναι οι ερωτήσεις που κατατίθενται στη Βουλή, και όχι ανεπισήμως στα γραφεία των προέδρων ή μέσω συνεντεύξεων στα μέσα ενημέρωσης,
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάστε:
1) Δεδομένου ότι το Δημόσιο κατέβαλε 2,024 δις στο διάστημα 1990-2016 στον ΟΑΣΘ, εκ των οποίων τα 324 εκ. έχουν δοθεί ως μέρισμα, το υπόλοιπο ποσό του 1,7 δις για ποιο λόγο κατεβλήθη; Σε τι ποσοστό αφορά την κάλυψη της απώλειας εσόδων του ΟΑΣΘ από την εφαρμογή χαμηλότερων τιμών στα κόμιστρα;
2) Γνωρίζετε σε τι ύψος ανέρχεται τελικά το μέρισμα που λαμβάνουν οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ, κατόπιν των διαφόρων κρατήσεων, ασφαλιστικών, φορολογικών και άλλων;
3) Από τότε που ανέλαβε η νέα Διοίκηση του ΟΑΣΘ, σε τι ύψος ανέρχονται τα έσοδα και οι δαπάνες του Οργανισμού; Επαρκούν τα τακτικά έσοδα του ΟΑΣΘ από την πώληση των εισιτηρίων για την κάλυψη των δαπανών και αν όχι, με ποιους πόρους καλύπτεται η διαφορά;

Η ερωτώσα βουλευτής

Κατερίνα Μάρκου – Β’ Θεσσαλονίκης